Branding news outlets as foreign agents won't make them any more transparent

Updated 7:52 AM ET, Thu November 30, 2017

Chat with us in Facebook Messenger. Find out what's happening in the world as it unfolds.

Suzanne Nossel is executive director of PEN America. She was formerly executive director of Amnesty International USA and deputy assistant secretary of state for international organizations at the State Department. The opinions expressed in this commentary are solely those of the author.

(CNN)RT -- the Kremlin-funded news channel formerly known as "Russia Today," frequently cited as a central gear in Russia's propaganda machine -- is nothing if not colorful. The network is known for declaring the Boston Marathon bombings a government plot, publicly shaming its own journalists if they dare defy the Kremlin line and for featuring American commentators known for conspiracy-mongering.

Suzanne Nossel
Now RT can add another ignominious label to its long list: foreign agent.
Following years of hue and cry over the network's overt pro-Kremlin bias, earlier this month the Department of Justice forced the channel to file under the "Foreign Agents Registration Act," or FARA, a 1938 law that was initially passed to counter pro-Nazi propaganda and subsequently retooled in the 1960s to publicly pinpoint those lobbying on behalf of foreign interests.
Forcing RT to register as a foreign agent is justified, but isn't the best way to counter the propaganda the channel -- or any other source of disinformation for that matter -- puts out. While RT has howled its objections, the network may protest too much. Absent a far wider effort to incentivize and enable news consumers to distinguish serious news and analysis from agitprop, FARA registration or not, the influence of RT and other shady news sources may survive intact.
The problem is that while RT's FARA registration may make members of Congress and administration officials feel as though they've landed a blow in the fight against Russian propaganda, RT's filing with the Justice Department may well never register with most news consumers. From the looks of things there is no easy way for a consumer of RT to learn that it has filed as a foreign agent. It is not mentioned in the "About Us" section of RT nor flagged on RT stories that appear in Google searches. The same is true of the China Daily News, a media outlet long registered under FARA as an agent of the Chinese government.
News cognoscenti are already well aware of RT's lineage, but to get through to those who read and believe the network will require more than the fine print in a government filing.
    Former FBI Director James Comey put it bluntly in testimony last March before the House Permanent Select Committee on Intelligence, saying, "The Kremlin is waging an international disinformation campaign through the RT propaganda network which traffics in anti-American conspiracy theories that rivaled the extravagant untruths of Soviet era Pravda."
    In late October Twitter announced that it would "off-board" all advertising from RT and Sputnik, another Russian-controlled platform, based on its own investigation and on US intelligence agencies' conclusion that the networks had sought to influence the outcome of the 2016 election at Putin's behest.
    Whereas FARA contains an exception for bona fide media organizations, those state-owned entities that have qualified for it -- including the BBC and Germany's Deutsche Welle -- have strong layers of publicly visible and reputable independent governance that shield editorial decision-making from government interference.
    While critics have been hard-pressed to argue that RT does not meet the criteria for registration under the act, they have rightly pointed out that by enforcing