ad info


Asiaweek TIMEASIA.com CNN.com
 > intelligence
 home
 intelligence
 web features
 magazine archive
 technology
 newsmap
 customer service
 subscribe
 TIMEASIA.COM
 CNN.COM
  east asia
  southeast asia
  south asia
  central asia
  australasia
 BUSINESS
 SPORTS
 SHOWBIZ
 ASIA WEATHER
 ASIA TRAVEL

Other News
TIME.com
TIME Europe
FORTUNE.com
FORTUNE China
MONEY.com
Asiaweek Services
Contact Asiaweek
About Asiaweek
Media Kit
Get up to 3 months of Asiaweek free when you subscribe online!


SEARCH ASIAWEEK

From Our Correspondent: Invisible Hands at Work
New reasons to worry about Hong Kong press freedom
By YULANDA CHUNG

November 10, 2000
Web posted at 5:30 p.m. Hong Kong time, 5:30 a.m. EDT


Back in June, a most astonishing letter appeared in Hong Kong's South China Morning Post newspaper. It was from the paper's owner, Kuok Hock Nien. In it, the Malaysian businessman berated China editor Willy Wo-lap Lam for his coverage of a closed-doors meeting in Beijing between Hong Kong's leading businessmen and President Jiang Zemin. Lam reported that the Chinese leader had urged the tycoons to rally around Chief Executive Tung Chee-hwa, whose popularity was (and still is) very low. Kuok, who attended the meeting, said in his letter that Lam's report was wildly off the mark.

 INTERACTIVE  
Talk back to Asiaweek's correspondents on our message boards
 
As you might expect, publication of the letter caused an uproar in Hong Kong media circles and beyond. What was going on? A proprietor writing to his own paper? Opinions were divided about what it meant. By being so transparent, was Kuok trying to show that though he was the owner, he wanted to be treated as just another reader? Or was he very publicly applying pressure on Lam and the editor-in-chief, Robert Keatley? Kuok later insisted he had written in a personal capacity.

Excuse me, but does it really make any difference? When the owner of your paper questions your credibility in public, you get the message: You're not wanted. Or at least you had better watch your step. It would have been difficult for Lam to see it any other way, given that the previous editor of the Post, Jonathan Fenby, has written in a recently published book that Kuok once before tried to have Lam sacked. Fenby resisted that move. The suspicion is that Jiang is not happy with the way Lam probes behind the scenes in Beijing, and has passed on his displeasure to Kuok.

Now that suspicion has been given even more credence. Lam, China editor for the past 10 years, resigned from the paper this week after a reshuffle in which he lost his position to a former journalist with the mainland's state-run China Daily. Keatley says the new arrangement is designed to broaden the Post's coverage of Greater China. Lam was told he could maintain his weekly column, which is recognized by China watchers as a must read. He declined and handed in his notice.

No matter where I go in Hong Kong media circles, the treatment of Willy Lam is the No. 1 topic. The journalist is getting a good deal of sympathetic coverage, with interviews on radio and in local and international newspapers. His case is that an "invisible hand" brought about his downfall. Keatley, who owns up to having handled the matter badly, says he doesn't want to become involved in a battle of words. Some insiders at the Post complain that Lam's stories sometimes contain a suspiciously large number of unnamed sources. Others believe he is being martyred and will in the end have the last laugh. Certainly, as an internationally acknowledged China expert, he will have no problem finding another job. The Post will be weakened by his departure

At stake, yet again, is Hong Kong's precarious freedom of the press. Just a few days before this troubling turn of events, Sing Pao, an independent Chinese-language newspaper, was sold to a company related to tycoon Li Ka-shing, known for his friendship with the Beijing leadership and a man who, incidentally, attended that meeting with Jiang that got Lam into hot water. And then this week a newly launched paper, A Daily, ran an editorial so cravenly pro-China that it wouldn't have looked out of place in Ta Kung Pao, one of Beijing's mouthpieces in Hong Kong.

I was further dismayed by another piece of news. Siu Yurk-yuen, owner of the online Cyber Daily and a veteran media personality, had his editorial office ransacked and his computers smashed earlier this week. The perpetrators left a note of warning: "Be careful what you report!" Add to this a proposed anti-stalking bill that would leave investigative journalists in a gray area of the law — and possibly facing two years in jail — and you have reason to worry where the media is headed.

What's a journalist to do? At the Post, more than 150 put their name to a letter conveying their disquiet about the treatment of Lam. The letter was published in this morning's edition. It said (in part): "While we recognize the right of management to institute changes in the editorial department, we deplore the way in which the reorganization of the China section gave Mr. Lam the impression he was being sidelined, especially in sensitive circumstances just a few months after the unprecedented public criticism of him by former chairman Kuok Hock Nien. We are concerned about the impression this incident has conveyed to the public. We, the journalists, wish to reaffirm our commitment to editorial freedom." Hear, hear.

Write to Asiaweek at mail@web.asiaweek.com

Asiaweek.com home

AsiaNow


Quick Scroll: More stories from Asiaweek, TIME and CNN

   LATEST HEADLINES:

WASHINGTON
U.S. secretary of state says China should be 'tolerant'

MANILA
Philippine government denies Estrada's claim to presidency

ALLAHABAD
Faith, madness, magic mix at sacred Hindu festival

COLOMBO
Land mine explosion kills 11 Sri Lankan soldiers

TOKYO
Japan claims StarLink found in U.S. corn sample

BANGKOK
Thai party announces first coalition partner



TIME:

COVER: President Joseph Estrada gives in to the chanting crowds on the streets of Manila and agrees to make room for his Vice President

THAILAND: Twin teenage warriors turn themselves in to Bangkok officials

CHINA: Despite official vilification, hip Chinese dig Lamaist culture

PHOTO ESSAY: Estrada Calls Snap Election

WEB-ONLY INTERVIEW: Jimmy Lai on feeling lucky -- and why he's committed to the island state



ASIAWEEK:

COVER: The DoCoMo generation - Japan's leading mobile phone company goes global

Bandwidth Boom: Racing to wire - how underseas cable systems may yet fall short

TAIWAN: Party intrigues add to Chen Shui-bian's woes

JAPAN: Japan's ruling party crushes a rebel at a cost

SINGAPORE: Singaporeans need to have more babies. But success breeds selfishness


Launch CNN's Desktop Ticker and get the latest news, delivered right on your desktop!

Today on CNN
 Search
  ASIAWEEK'S LATEST
Web-only Exclusives
November 30, 2000

From Our Correspondent: Hirohito and the War
A conversation with biographer Herbert Bix

From Our Correspondent: A Rough Road Ahead
Bad news for the Philippines - and some others

From Our Correspondent: Making Enemies
Indonesia needs friends. So why is it picking fights?

  MORE F.O.C.
Return to Srinagar
Does anyone care for the Indian soldier?
by Sanjay Kapoor
- Thursday, Nov 9, 2000

Time for Compromise in Taiwan
President Chen must work for the greater good
by Allen T. Cheng
- Tuesday, Nov 7, 2000

Letter from America
A journey to the heart of the presidential election
by Todd Crowell
- Monday, Nov 6, 2000

Dotcom Ups and Downs
For one Singaporean on the Internet wave, it has been a rough ride
by Alejandro Reyes
- Thursday, Nov 2, 2000

No Way Back
Thailand faces an election under new rules
by Julian Gearing
- Wednesday, Nov 1, 2000

Taking a Strike At Baseball

The game has got to face reality
by Murakami Mutsuko
- Tuesaday, Oct 31, 2000

In the Land of Make-Believe
Thailand's fashion victims and villains
by Dominic Faulder
- Monday, Oct 30, 2000

• Search for recent Intelligence stories
• Search for recent From Our Correspondent stories

  ALSO IN ASIAWEEK
Intelligence
The story behind today's news

Business
The inside scoop on the day's business stories
  TIME ASIA
Asia Buzz
Daily commentary from the editors of TIME Asia


Back to the top   © 2000 Asiaweek. All Rights Reserved.
Terms under which this service is provided to you.
Read our privacy guidelines.