New York Times corrects article about '12 Years a Slave' -- 161 years later

Story highlights

  • The article, published more than 160 years ago, misspelled Solomon Northup's name
  • The New York Times issues a correction, saying a Twitter user pointed out the article
  • Northup's memoir, "12 Years a Slave," won best picture at this year's Oscars

It's a correction more than 160 years in the making.

In its Tuesday edition, The New York Times published a correction for an article that ran on January 20, 1853.

The newspaper has Hollywood and Twitter to thank for bringing the error to light.

The Times explained that the article in question told the story of Solomon Northup, a free African-American man who was kidnapped and sold into slavery.

Northup's memoir, "12 Years a Slave," was turned into a movie that won the best picture Oscar at this year's Academy Awards on Sunday.

New York Times corrects 161 year error
New York Times corrects 161 year error

    JUST WATCHED

    New York Times corrects 161 year error

MUST WATCH

New York Times corrects 161 year error 00:51
Brad Pitt: 'I love this movie'
Brad Pitt: 'I love this movie'

    JUST WATCHED

    Brad Pitt: 'I love this movie'

MUST WATCH

Brad Pitt: 'I love this movie' 10:26
Lupita's Oscars speech the best ever?
Lupita's Oscars speech the best ever?

    JUST WATCHED

    Lupita's Oscars speech the best ever?

MUST WATCH

Lupita's Oscars speech the best ever? 00:10
Chiwetel Ejiofor: We bonded over drinks
Chiwetel Ejiofor: We bonded over drinks

    JUST WATCHED

    Chiwetel Ejiofor: We bonded over drinks

MUST WATCH

Chiwetel Ejiofor: We bonded over drinks 01:54

Opinion: Why you should see '12 Years a Slave'

The problem was that the 1853 article spelled Northup's name wrong, in two different ways. It appeared as Northrop in the body of the article and Northrup in the headline.

As the Oscars focused attention on "12 Years a Slave," a Twitter user unearthed the old article from The Times archives, and it spread quickly on social media.

"The errors came to light on Monday after a Twitter user pointed out the article in The Times archives," the correction said.

One of the Twitter users who spotted the mistake is Rebecca Skloot, the author of "The Immortal Life of Henrietta Lacks."

After the correction ran, Skloot tweeted, "The irony, of course, is that I'm a terrible speller and proofreader."

150 years later, paper retracts editorial panning Gettysburg Address