Skip to main content

Probe of journalists' misdeeds appears to expand beyond Murdoch papers

By Richard Allen Greene, CNN
The last edition of the News of The World which closed amid phone hacking and bribery allegations.
The last edition of the News of The World which closed amid phone hacking and bribery allegations.
STORY HIGHLIGHTS
  • The Daily Mail says it has strengthened systems to prevent staff breaking privacy laws
  • Police request information from a 2006 probe into a private investigator working for journalists
  • It has also raised questions about the prime minister

London (CNN) -- A British police investigation into illegal activity by journalists appears to have expanded beyond Rupert Murdoch's disgraced and now defunct News of the World tabloid.

The Metropolitan Police have asked the British Information Commissioner's Office for its files from a probe into the work of a private investigator who sold illegally obtained information to a number of newspapers, the data-protection office told CNN Thursday.

The papers named in the Information Commissioner's 2006 report include the Daily Mail, Daily Mirror and News of the World.

The report, which covers the actions of a private investigator up to 2003, does not deal with phone hacking, but with "blagging," the term British journalists use for illegal impersonation to get private information.

A police spokesman declined to say what lines of inquiry the Met was pursuing as it pursues allegations of illegal eavesdropping and police bribery by journalists.

The scandal over phone-hacking by News of the World led the paper to cease publication on July 10. It also prompted two top police officers to resign and has put pressure on Prime Minister David Cameron, who hired a former editor of the paper to be his spokesman.

Tabloid-hacking easy to duplicate
Wendi Deng: Murdoch's 'tiger wife'
Murdochs won't disclose payout
Murdochs apologize to Parliament
RELATED TOPICS

Police added 15 more officers to the investigation, boosting the existing team to 60, the officer in charge of the case said Wednesday.

The increase comes in response to "a surge of enquiries and requests for assistance from the public and solicitors," Deputy Assistant Commissioner Sue Akers said.

Police had already been plowing through 11,000 pages of documents seized from a private investigator before they requested the additional files from the Information Commissioner.

The request for files came three months ago, the commissioner's office said Thursday.

The Information Commissioner's 2006 report, "What Price Privacy Now?" names 31 newspapers and magazines that were clients of a private investigator who illegally obtained private information about people, usually by calling and pretending to be someone he was not.

The Daily Mail and Mail on Sunday newspapers, and the Daily Mirror and associated Sunday People hold the top four spots in terms of number of "transactions each publication was positively identified as being involved in and how many of their journalists (or clients acting on their behalf) were using these services," the report says. News of the World ranks fifth.

The publisher of the Daily Mail and Mail on Sunday told CNN Thursday it had banned its reporters from using private investigators and strengthened systems to prevent its employees from breaking privacy laws.

"Following that report, Associated Newspapers banned the use of such agents and took steps to ensure that its journalists were aware of, and complied with, their obligations under the Data Protections Act 1998," the company said in an e-mail statement.

The Mirror group did not immediately respond to CNN requests for comment.

Piers Morgan, who now presents a CNN interview program, was editor of the Daily Mirror during part of the period covered by the report. He left the newspaper in 2004.

He has denied engaging in phone hacking, either when he was at the Mirror or before that, when he was at News of the World.

"In my time at the Mirror and the News of the World, I have never hacked a phone, told anybody to hack a phone or published any story based on the hacking of a phone," Morgan said Tuesday on CNN.

News of the World's closure after 168 years of publication came in the face of public outrage over the accusation that people working for it had hacked the phone of Milly Dowler, a missing 13-year-old who was later found dead.

The prime minister is caught up in the scandal because he hired a former News of the World editor to be his spokesman after the journalist, Andy Coulson, resigned over a separate phone-hacking case. Coulson has denied wrongdoing but quit when a journalist working for him pleaded guilty to hacking.

Cameron said Wednesday that, in hindsight, he now knows he should not have hired Coulson. Coulson, who resigned his government post in January, was arrested this month. He has not been charged and is free on bail.

News of the World journalists are accused of hacking into the voice mail of potentially thousands of people and of bribing police. The scandal has rattled the foundations of the British press, police and political establishments.

It also forced media baron Rupert Murdoch, who owned the paper, to testify before Parliament this week alongside his son James, a top News Corp. executive.

They denied knowing about illegal activities by their employees and vowed to clean house.

Asked by one lawmaker, "Do you accept that ultimately you are responsible for this whole fiasco?" Rupert Murdoch responded: "No."

After declaring it was "the most humble day of my life," the elder Murdoch let James Murdoch do most of the talking. When called upon, Rupert Murdoch said he knew little of the day-to-day details of his holdings and that he might hear more from a News of the World editor about extra soccer coverage than a payout to a phone-hacking victim.

Cameron has announced an inquiry into press practices, led by a judge and assisted by civil rights campaigners and former top journalists and police officers.

Murdoch's News Corp. encompasses Fox News, The Wall Street Journal, the New York Post, and Harper Collins publishers in the United States. News International -- a British subsidiary of News Corp. -- owns the Sun, The Times and The Sunday Times in Britain.

Part of complete coverage on
Phone hacking: How scandal unfolded
Damaging allegations over phone hacking are continuing to mount against Rupert Murdoch's media empire.
Who is Wendi Deng?
It's the slap that's been heard around the world: Wendi Deng Murdoch putting herself between her husband Rupert Murdoch and a protester armed with a shaving cream pie.
Hacking scandal gets global audience
The phone-hacking scandal began two years ago as a lonely newspaper crusade in London, but the story has taken the world by its ear.
Opinion: Closing door on Murdoch
UK lawmakers are doing the right thing in severing their ties to the Murdoch empire, says academic Steven Barnett.
Piers Morgan: I never hacked
Piers Morgan, a former editor of two British tabloid newspapers calls allegations that he participated in phone hacking "nonsense."
Spotlight on Murdoch wife Wendi
Rupert Murdoch's wife Wendi Deng becomes a sensation on Twitter after pouncing to slap down a pie attack on her husband.
Phone hacking hearings
CNN's minute-by-minute coverage of the phone hacking hearings as they happened.
Rupert Murdoch: Last press baron
Rupert Murdoch is the last of a dying breed: An old-fashioned press baron, a tough businessman with a hunger for the next big story.
 
Quick Job Search